Egy jó sztorival minden eladható. Mindegy, hogy egy állásinterjún magadat adod el, egy tárgyaláson a szolgáltatásod, a boltok polcain a terméked, az értekezleten az ötleted, egy konferencián a személyes márkád. A lényeg, hogy hass a hallgatókra. És mivel mással lehet igazán hatni, ha nem az érzelmekkel, amelyeknek a legjobb közvetítőközege a történetmesélés, avagy a sztorizás.
A jó sztorinak nem kell körmondatokból állnia. Elég ha rövid, tömör, egyszerű, de bevon. Felkelti a figyelmet azáltal, hogy az előadója tudja, mi érdekli a hallgatóságot és azt megfelelő átéléssel és hitelességgel előadja.
A Te olvasód, fogyasztód, vevőd bele tudja magát képzelni a sztoridba?
Emlékezeti hatás
Az egész sztorizásnak a lényege, hogy úgy menjen át az üzenet, hogy arra a befogadó emlékezzen. A jó sztori közben elindul a saját vetítésünk, bele tudjuk képzelni magunkat a történetbe és a végén megalkotjuk a saját tanulságunk (vagyis a saját tapasztalatunk, ismeretanyagunk, neveltetésünk, személyiségünk szerinti tanulságot). Magunkévá tesszük a történetet és ez által a (marketing) üzenetet is.
A lényeg, hogy a fogyasztó bele tudja magát képzelni a sztoriba, és hopp, máris ott a lábad a küszöbön, az ajtórésben.
Hogyan alkoss meg egy jó sztorit?
- Legyen egyszerűen elképzelhető a hallgatóság számára.
- Legyen egy drámai felvezetés, vagyis legyen egy konfliktus, ami egyből megragadja a figyelmet.
- Legyen benne a végén feloldás és tanulság, amibe szépen bele van csomagolva az üzeneted.
- Hasson az érzelmekre a sztori.
- Mesélj szenvedéllyel!
- Hiteles és átélt legyen az előadásmód.
- Rövid legyen és egyértelmű.
- Könnyen érthető legyen.
Tudtad, hogy csak 8 másodperced van felkelteni a figyelmet?
Az amerikai Nemzeti Biotechnológiai Információs Központ becslése szerint, míg 2000-ben az emberi figyelemküszöb 12 másodperc volt, 2015-re 8 másodpercre esett vissza.
Ez óriási csökkenés, ezért fontos alaposan kihasználni az időt. Ezt megteheted egy jó sztori felvezetésével, amiben felvillantod a konfliktust...és talán már a küszöbön a lábad.
Hogyan használd ki jól ezt a rövid időt, hogy felfigyeljenek rád? Erre kapsz választ a 365letszikra.hu "Így sztorizz, hogy felfigyeljenek rád!" c. blogbejegyzésében.
Te hogyan sztorizol?
Oszd meg velünk és a többiekkel a trükkjeidet, biztosan tanulhatunk egymástól klassz módszereket.
Fotók: danoah.com, greenbookblog.org