A mosoly, mint kommunikációs varázseszköz

2015. december 24. 14:06 - Detti Szokoli

Az ezerarcú kommunikáció útvesztőjében számos olyan eszköz van, ami az ügyfélkapcsolatot segíti, támogatja. Sok trükkel, fogással élhetünk egy nehéz tárgyalás vagy éppen sorsfordító prezentáció alkalmával. Vannak speciális tréninganyagok, amelyek irányt mutatnak ezekben a helyzetekben. Sok dolog tanulható, sok részletre kell figyelnünk.

De van egy eszköz, egy igazi varázseszköz, ami aztán semmibe sem kerül, mindig kéznél van és csak rajtunk áll, hogy használjuk-e vagy sem. Ez pedig a mosoly.

kezodkep_streetoffice-blog-hu_mosoly_640x640_huffingtonpost-com.png

"A mosoly egy olyan arckifejezés, melynek során a száj két végéhez legközelebb eső izmokat mozgatják. A mosoly észrevehető a szem környékén is. Az emberek között általában a kedvesség, a boldogság vagy a vidámság jele. De előidézhető önkéntelenül is, rémülettel, ekkor grimasz néven ismert. A kultúraközi tanulmányok kimutatták,hogy a mosolyt világszerte használják kommunikációs jelként is." (Carroll E. Izard (1971). The Face of Emotion, New York, Appleton-Century-Croft.)

Tanulható kommunikációs trükk

Miért is mondom, hogy varázseszköz? Azért, mert bizonyos kutatások szerint akár a másik fél stresszintjét is csökkenthetjük vele. Kémiai szeren kívül nem sok ilyen más eszközről tudok beszámolni (hacsak nem elküldjük üzleti parnerünket egy wellness hétvégére, de ez kevésbé életszerű), amely bír ezzel a tulajdonsággal.

Na, de kezdjük az elején.

A mosoly hangulatunkat, hozzáállásunkat, lélekállapotunkat tükrözi. Fontos megjegyezni, hogy nem csak pozitív, hanem negatív érzelmek kifejezésére is szolgál. Ebből a sokszínűségből fakadóan nagyon gyakori kutatási téma. A közelmúltban számos cikket olvastam azzal kapcsolatban, (BBC Online, Natonal Geographic, Index) hogy milyen komoly jótékony hatása van akár az üzleti-, akár a magánéletben.

A legegyszerűbb trükk

Én magam nap-mint-nap alkalmazom ezt az igazán egyszerű trükköt. A bürokráciában, a postán vagy a közértben tényleg varázsereje van. Ha kérdésemet egy mosoly kíséretében mondom el vagy a szolgáltatást mosollyal köszönöm meg, általában viszonzásképpen én is kapok egy mosolyt. Ugyan ez igaz egy üzleti partnerrel folytatott beszélgetésre is.

Bizonyára veled is előfordult már, hogy nem várt helyzetben, nem várt kérdéssel vagy éppen tényleges elégedetlenséggel találtad szemben magad. Nem azt mondom, hogy el nem végzett feladatok megoldhatóvá tehetők egy mosollyal, de abban biztos vagyok, hogy a beszélgetés stílusa, hangulata befolyásolható és megfordítható, ha arcukról derű sugárzik.

 mosoly_streetoffice-blog-hu_uzlet-hdwallpaperfun_com.png

"A mosolygás titokzatos ereje"

Ráadásul a kellemes, jókedélyű megjelenésre majdnem garantált, hogy a válasz is mosoly lesz. És mivel a másik fél is mosolyog, benne is elindulnak azok a jótékony folyamatok, amelyről pl. Ron Gutman is beszél „A mosolygás titokzatos ereje” című TED előadásában. A mosollyal kapcsolatban kiemeli, hogy a mosolygás csökkentheti a stressznövelő hormonokat, mint a kortizol, az adrenalin vagy a dopamin.

Ha mosolygunk nem csak udvariasnak vagy jókedvűnek, hanem hozzáértőbbnek is tűnünk. És valljuk be, nem rossz dolog minél hozzáértőbbnek tűnni egy üzleti beszélgetésen. Vessünk hát be mindent,...egy mosolyt is! :)

A cikkek azt is feltárták, hogy még egy erőltetett mosoly is pozitív hatással van a másik félre. Tehát nem feltétlenül alapszabály, hogy szívből, belülről kell jönnie. Ne legyen illúziónk, valljuk be üzleti szituációban nem mindig életszerű a szívből jövő mosoly – de talán ez sem baj.

Mosoly a nagyvilágból

A mosolynak egyébként minden egyes kultúrában másfajta szerepe van. Gondoljunk csak az amerikai vigyorra, amely mindig, minden szituációban jelen van az ő életükben. Nekünk itt, Közép-Európában ez sok. Ugyan úgy sok, ahogy a Top Shop reklámokban is érezzük, hogy a szereplőkből fakadó végtelen mosoly szinte kötelező. Ezért nagyon fontosnak tartom azt kiemelni, hogy mint mindent, ez is érdemes mértékkel kezelni. Egyáltalán nem az a cél, hogy már-már komolytalannak tűnve, végig erőltetetten vigyorogva vigyünk végig egy beszélgetést, hiszen az már a hitelünket is rombolhatja. Inkább az a cél, hogy a komor, kifejezéstelen arcot cseréljük fel egy vidámabb, derűsebb ábrázatra. Hiszen ha mi ezt adjuk, akkor nagy eséllyel ez is kapjuk vissza.

Szóval 2016-ban is fontosak a trendek. Lépést kell tartanunk az állandóan megújuló szakmával. De mindeközben Te se feledkezz meg az egyik legegyszerűbb eszközről, a mosolyról!

 

Források: *Carroll E. Izard (1971). The Face of Emotion, New York, Appleton-Century-Croft ; huffingtonpost.com; hdwallpaperfun.com

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://streetoffice.blog.hu/api/trackback/id/tr208191138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása