Te is használtál még floppyt az iskolában, hogy leadj egy anyagot?
Az egyetemen mi még floppyn adtuk be a házidolgozatot, és közelharcot vívtunk egy szövegszerkesztős PC-ért. Internet csak ötödéven lett mindenki számára elérhető, a szakdolgozatomhoz már valamennyit tudtam kutakodni. És valahogy akkortájt megjelentek a közösségi felületek. Ez pedig egyértelmű változást eredményezett a kommunikációban, kommunikációs szokásokban és a teljes marketingkommunikációs szakmában.
Rámtört a nosztalgia.
A napokban régi könyveim között pakolásztam és kezembe akadt egy olyan „tankönyv”, amit még az egyetemen használtunk. Nosztalgiázás gyanánt átlapozgattam és a marketing mix résznél kicsit elidőztem.
Elmélet vs. gyakorlat
Szépen vezette fel a könyv a történetet: 1948. J. Culliton azt találja ki, hogy receptet kellene megalkotni a marketing döntésekhez, 1953-ban Borden folytatja és ő már marketing mixről beszél, 1960-ban kiteljesítve a gondolatot, McKarthy megalkotja a 4P modellt. Aztán folytatódik a történet, a 4P 7P-re módosul, a vevői szerepek kiteljesedésével egészen új megközelítések jelennek meg és a 4 meg 7P 4 meg 7C-re módosul. Egy rakat P meg C, de hát valahol el kell kezdeni az alapokat. :) És valahol itt értek véget a tanulmányaim is. Most az következik, hogy nem is volt ez olyan régen (2000-res évek eleje), de tulajdonképpen attól függ.
Az összes többit már nem az iskolapadban, hanem gyakorlatban sajátítottam el és tanulom még a mai napig, hiszen folyamatosan változnak a "közösségi szabályok". Szerencsére van a csapatban olyan ember, aki naprakész a contentmarketinget (tartalommarketinget) illetően, én szívesebben mozgok az ügyfélkommunikáció más területén. Ettől szép a csapatmunka, ahogy már mondtam, a hármas egység. :)
Amikor kezdett elterjedni a Facebook az IWIW után...emlékszik még valaki az IWIW-re egyáltalán? Könnyen feledhető kezdetleges próbálkozás volt közösségi aktivitásra. A céges marketingstratégiákban akkor még csak a weboldal fontossága kapott helyet....oh de hol van az már?
Aztán a közhellyel élve: felgyorsult a világ. Napjainkban ott tartunk, hogy végülis a „P” és "C" modellek megállják helyüket, csak hát kiegészítésre szorulnak. Hatékony, célzott, átgondolt közösségi marketingstratégia nélkül egyre nehezebb előrehaladni.
Hatékony, célzott, átgondolt közösségi marketingstratégia nélkül egyre nehezebb előrehaladni.
A marketingesek számára egy új terület nyílt meg, amelyben szinte nincsenek korlátok. Sok előnye mellett az egyik legfontosabb, hogy szűkös büdzsé mellett is szárnyalhatunk. "Csak" egy jó stratégia szükséges hozzá ;) Mi is nemrég húztuk fel a sajátunkat egy kreatív MindMap technika segítségével, imádjuk.
Őrült hatékony tud lenni... de erről majd Évi biztosan fog írni. ;)
Te kiigazodsz a közösségi marketing útvesztőiben? Tudod melyik platform mire való és hogyan tudsz velük sikereket elérni?
A floppy már rég a múlté, a digitális tudásé a jövő...